Måbra, tips

¤ Träning
Träningen gör att du kan hantera stress bättre, du får mer ork och när du sover så sover du bättre. Man får ett starkare immunförsvar och bättre koncentrationsförmåga. Bättre humör och framför allt ökar produktionen av måbra-hormoner som till exempel endorfiner.  

¤ Bra mat
Att äta rätt är otoligt viktigt eftersom det är maten   som ger oss näring, efter att du har ätit ett mål dålig mat är det stor risk att du blir hungrig snabbt igen. Är du en allergiker, ät den maten du tål! Det gör otroligt stor skillnad, eftersom jag är glutenallergiker vet jag hur man faktiskt blir sämre av att äta fel. Jag äter fortfarande fel men jag äter betydligt mer rätt än vad jag gjorde innan och skillnaden är enorm!

¤ Undvik alkohol
Jag kommer aldrig påstå att man inte får dricka alkohol, men det är väldigt onyttigt framför allt. När man tänker efter hur mår vi av alkohol? Man spyr, man tuppar av, man mår illa... Och inte mår man heller bra dagen efter, minnesluckor, ångest och illa mående. Jag tycker det är helt ok att dricka då och då, men det är inget jag rekomenderar människor att göra varje vecka.

¤ Undvik rökning
Själv har jag varit beroende av rökning, vilket är något jag aldrig vill bli igen. Du förstör inte bara lugnorna utan också din kropp. Om jag till exempel tar en cigarett efter ett tränings pass då kan jag känna hur det nästan "slår ut all min träning". Det känns som den förstör träningen. Det går inte att beskriva känslan men det känns som att träningen är förgäves. Du skadar bara din egen kropp och även dina nära och käras. 

¤ Vila och sömn
Att vila är jätte viktigt, man måste komma ihåg sig själv och inte bara tänka på alla andra. En bra nattsömn och en vilodag i veckan rekomenderar jag. En dag fylld med me-time. Kanske man inte behöver ha en heldag men du ska ha möjligheten, för du måste vara din viktigaste prioritet.
Även om det är jätte skönt att ta en powernap på eftermiddagen, ta aldrig mer än 30 minuter om du måste. Du förstör din dygnsryttm och det blir endast jobbigare för dig.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0